VIKTIG! Kopiering og enhver bruk av tekst og bilder fra denne siden uten samtykke fra Reiseklubb1 er forbudt!

 




Nr. 1

INNHOLD:

PÅ TUR i Don Quijotes fotspor »

Russiske ikoner: kunst eller Gud? »

Bolivia, kontrastenes land »

PÅ BESØK hos Isabel av Toboso »

PÅ BORDET hos Don Quijote av La Mancha »

PÅ KUNSTSIDEN: Gustave Dore »

PÅ SOLSIDEN: 
Madeira »

Kunnskaps-
konkurranse »


 

 

 

 

 


KUNNSKAPS- KONKURRANSE


 

 

Dette er den offisielle logoen for feiringen av 400-årsjubileet for førsteutgivelsen av "Don Quijote". Den ble valgt av nasjonalkomitén jubileumsfeiringen. Dette er samme logo som regjeringen i Castilla La Mancha valgte i mars 2003. Logoen ble også godkjent på et møte mellom La Manchas president José Maria Barreda og Spanias president José Luís Rodrigues Zapatero.

Den utvalgte logoen ble valgt etter en konkurranse som ble arrangert i Castilla La Mancha for to år siden. Elever og lærere fra 18 av verdens ledende designskoler jobbet i tre måneder for å presentere sine forslag. Målet var å gjenspeile på best mulig måte det folk i hele verden assosierer mest med Don Quijote.

Logoen er laget av Nicolás Reyeners, Alberto Salván og Francisco Villa. De studerer grafisk design ved Det Europeiske Designinstituttet i Madrid.

SPØRSMÅL:
Hvilken symbolisk betydning har de ulike elementene og hvilke tanker ble lagt til grunn for utformingen?

SVAR:
Interseksjon to linjer minner om vingene på en typisk vindmølle fra La Mancha. Don Quijotes kamp mot vindmøllene er også den mest kjente episoden i romanen. Samtidig kan de fire "vingene" representere bokas 400-årsjubileum. Designerne valgte å bruke den gamle stavemåten til navnet Qujiote, nemlig QVIXOTE. Bruken av X-bokstaven stemmer igjen med "vingene". Denne stavemåten ble brukt kun ved første utgivelse av boka i 1605.